Interview: Sebastian Herkner

Een jaar zonder Milaan
In de designwereld is een jaar zonder Salone del Mobile een jaar als geen ander. EH&I praat met beroemde ontwerpers uit binnen- en buitenland over de editie van 2020, die nooit heeft plaatsgevonden. Over het nieuws dat ze in Milaan zouden tonen, creativiteit tijdens de lockdown en hun – uitgesproken – visie op de toekomst. 
Aflevering 3: Sebastian Herkner.

De Duitse ontwerper Sebastian Herkner laat zich graag inspireren door uiteenlopende culturen. In 2016 mocht hij Das Haus op IMM Köln ontwerpen en vorig jaar werd hij op Maison & Objet verkozen tot Designer of the Year.

‘Design gaat over het gebruik van al je zintuigen. Ik mis de typische geuren en geluiden van de werkplaats’
–  Sebastian Herkner

Wat weet u nog van uw eerste keer in Milaan?
‘De eerste keer dat ik naar Milaan ging, was in 2007 als student. Ik had er met mijn medestudenten van de universiteit HFG Offenbach een installatie gemaakt in Zona Tortona: Trails. Het project ging over materialen en oppervlakken, en wat de tijd en slijtage ermee doen. Ik herinner me nog goed dat ik gefascineerd was door de vele projecten en presentaties in de stad en de aanwezigheid van zo veel mensen uit zo veel verschillende landen.’

Het coronavirus heeft de wereld, en dus ook de Salone del Mobile stilgelegd. Welke nieuwe ontwerpen zou u in Milaan presenteren?
‘Deze situatie is ongekend. Het raakt ons niet alleen persoonlijk, maar ook financieel en zakelijk. Wij zouden nieuwe projecten en uitbreidingen van bestaande collecties presenteren, zoals de modulaire bank Mbarq voor Dedon, barkruk Merwyn voor Wittmann, veel nieuwe familieleden voor de collectie Carousel van Emu en vloerkleed Par Stripe en kussens Nido voor de outdoorcollectie van Ames. Voor The Rug Company ontwierp ik twee karpetten, Reeds en Rushes, en voor Gloster buitensofa Fern. Dit jaar wilden we ook de Bell High Table voor Classicon aan het publiek voorstellen. Dat zou mooi geweest zijn, want het verhaal van de Bell Table begon in 2009 op de Salone Satellite, het platform voor jong talent, nog zo’n icoon van de Salone del Mobile.’

Hoe belangrijk is de Milaan Design Week geweest voor uw carrière?
‘Milaan is het grootste designfestival ter wereld, daar bestaat geen twijfel over. Het gaat niet over meubels of verlichting, maar vooral over creativiteit. Al denk ik dat het de laatste jaren misschien wel te veel uit zijn voegen is gebarsten. Tegenwoordig proberen zelfs auto- en sportmerken een graantje mee te pikken. Dat neemt niet weg dat Milaan cruciaal is geweest voor mijn carrière. De Salone Satellite heeft me gelanceerd: die bracht mij in contact met Classicon en Moroso, om maar twee merken te noemen waarmee ik nog altijd samenwerk. Milaan blijft voor mij een belangrijk platform om in contact te komen met interessante mensen en mijn collega’s en vrienden te ontmoeten. Tien jaar geleden was de uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull, die ook een grote impact op de beurs had. Maar dat was niets in vergelijking met de situatie van nu. We zoeken allemaal naar een antwoord hierop en een manier om ermee om te gaan. Misschien is de laatste jaren het evenwicht tussen realiteit en virtualiteit, consumeren en consuminderen, overdaad en vertraging enigszins zoek geraakt.’

Hoe heeft de lockdownperiode uw dagelijkse routine beïnvloed?
‘Ik denk dat de situatie in Duitsland niet te vergelijken is met de vreselijke toestanden in Italië, Spanje of de VS. Het heeft me twee weken gekost om te wennen aan het thuiswerken, maar daarna begon ik de positieve effecten van dat leven te ervaren en vooral van de betere balans tussen werk en privé. Normaal gezien ben ik 150 dagen per jaar van huis, nu kan ik echt genieten van de mooie momenten met mijn partner. We koken samen en eten op het dakterras. De manier van werken is natuurlijk volledig anders. Ik heb Zoom-afspraken met mijn team en klanten. Alleen het feit dat ik niet naar de fabrieken kan, speelt me parten. Ik hou ervan om nauw samen te werken met vakmensen. Design gaat over het gebruik van al je zintuigen. Ik mis de typische geuren en geluiden van de werkplaatsen.’

1 Nieuw in de collectie voor Caribe van Ames: kussen Nido. 2 Het verhaal van de Bell Table begon in 2007 op de Salone Satellite, waar de tafel werd opgemerkt werd door Classicon. De Bell High Table zou dit jaar in première gaan op de Salone. 3 Vloerkleed Par Stripe voor Ames. 4 In 2016 begon de samenwerking tussen Sebastian Herkner en het Duitse outdoormerk Ames, dat teruggrijpt naar de kleuren en technieken van Colombia. Deze Caribe is een van Herkners vier meubelcollecties voor Ames. 5 Buitensofa Fern voor Gloster.

Tekst Karin De Ridder Fotografie portret Evelyn Dragan