Interview: Raw Color

Hun eerste project samen leek een toevalstreffer, maar niets was minder waar. Het was achteraf bezien de start van studio Raw Color en een leven samen, voor Christoph Brach en Daniera ter Haar. Een ontmoeting in hun huis annex studio op Strijp R in Eindhoven, waar alle liefde voor kleur, textiel, kunst en grafisch werk samenkomt. 

‘Met eenvoud kunnen wij veel’

Christoph Brach en

Daniera ter Haar

Een bedrijfsplan was er nooit. Christoph Brach en Daniera ter Haar en studeerden tegelijkertijd af aan de Design Academy Eindhoven en begonnen als vanzelf samen te werken. Beide ontwerpers opereren op het snijvlak van grafisch, fotografie, textiel en product, met kleur als verbindend element. De liefde voor elkaar en voor hun werk leidde het koppel vanaf het begin in 2007 verder op een niet uitgestippeld pad. Ze bouwden mee aan de identiteit van merken als Arco en Febrik, zorgden voor fotografie en deden styling en gooiden hoge ogen met vrij werk. Zo werd hun geweven kleurenonderzoek bij het TextielMuseum Tilburg, genaamd Index Collection, veel gepubliceerd, net als het kleurrijke ventilatorproject The Fans en hun exposities voor en samen met Dutch Invertuals. Steeds vaker komen er ook toegepaste producten uit de koker van studio Raw Color: tegels voor Harmony, vloerkleden voor Nanimarquina, een klok bij Vij5 en sinds dit voorjaar stoffencollectie Planum voor Kvadrat. Christoph en Daniera bewonen met hun twee zoontjes een appartement in een voormalig pompgebouw van Philips in Eindhoven. In het souterrain is voldoende ruimte voor hun studio, en een gesprek. 

In het begin maakten jullie veel grafisch werk, fotografie, en installaties. Inmiddels is dat uitgebreid met productontwerp. Waar komt die omslag vandaan?
Daniera: ‘Dat gaat bij ons allemaal heel puur en instinctief. Christoph volgde twee jaar lang een grafische studie voor hij naar de Design Academy kwam, dus die kant zat er al in. Samen hadden we altijd sterk de drang om onze projecten te verduidelijken: we maakten het proces visueel met fotografie en grafisch werk. Soms was er eerst een product of installatie, en volgde het visuele werk. Maar andersom gebeurt ook. Zo maakten we vazen en objecten op basis van grafisch werk in Props & Prints. Sinds we vijf jaar geleden dit enorme pand betrokken, merken we dat we nog meer producten zijn gaan maken.’

Nodigt de ruimte uit tot het maken van interieurontwerpen?
‘Het is enerzijds letterlijk de ruimte die inspireert tot het maken van groter werk, maar ook het inrichten van een huis inspireert. Zo heeft de bevriende Studio Mieke Meijer de keuken voor ons ontworpen en gemaakt. Liever maken we iets dat we echt mooi vinden, dan een net niet mooie standaardkeuken. Zo investeren we in de mensen die we willen steunen en hebben we zelf de keuken die we echt mooi vinden.’
Daniera pakt er een doos bij, met op de zij-kant een stuk tape met Planum erop. Er komen honderden swatches uit, 350 in totaal: kleine stukjes papier die ze beschilderden, elk met een andere, zelfgemengde kleur. Het vormde de basis waaruit de stoffencollectie Planum voor Febrik ontstond, met twintig kleuren. 
‘Renee Merckx van Febrik vroeg ons om de collectie Uniform door te ontwikkelen naar een palet met twintig kleuren. We besloten dat te doen op basis van onderzoek naar zelfgemengde en geschilderde kleuren. Zo krijg je een rijker en gelaagder beeld. Het was heerlijk om te doen, uit een wand vol met honderden stalen zijn we gaan selecteren. Zo maakten we collecties van stalen, samen met allerlei kleine objecten in de tint van de kleurstaal.’
Ze toont beelden op haar laptopscherm, van een kleurstaal en de stofsample in een collage met een tak, een legoblokje, een dop, een mand.

rawcolor.nl

Lees de het hele interview in Eigen Huis & Interieur 04/2020, vanaf 13 mei in de winkel of bestel online (gratis thuisbezorgd!).

Interview Renske Schriemer Beelden Raw Color