Om blij mee te blijven

Op 21 augustus werden ze voor het eerst uitgereikt: de Sustainable Interior Design Awards. Duurzaam ontwerp, dat verdient aanmoediging, menen initiatiefnemer online interieurwinkel Flinders en Eigen Huis & Interieur. 44 Inzendingen leverden vier winnaars op.

Bij het schrijven van de geschiedenis van de 21ste eeuw wordt aan 2020 waarschijnlijk een extra syllabus gewijd die je los moet bestellen. Of downloaden, want dat scheelt natuurlijk bomen. 2020 gaat tenslotte ook de geschiedenis in als jaar waarin transport en productie tijdelijk stil kwamen te liggen en circulair en duurzaam leven onze volle aandacht kreeg.

Streng maar eerlijk
Daarom bedacht online interieurwinkel Flinders de Sustainable Interior Design Awards. Iedereen, van groot merk tot klein ontwerpbureau, nieuw of gevestigd, mocht zich inschrijven met een duurzaam product of ontwerp uit 2019 of 2020, in vier categorieën: meubels, verlichting, accessoires en compleet merk. De jury, bestaand uit José Molenaar van EH&I, ontwerper Peter van de Water en Walther Ploos van Amstel, lector citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam, beoordeelden alle inzendingen aan de hand van zes criteria: grondstoffen, productieproces, logistiek, kwaliteit, arbeidsomstandigheden en recyclingmogelijkheden na gebruik.

Betrokkenheid
Naast José Molenaar, die in de loop van haar carrière duizenden designobjecten – al dan niet zinnig – voorbij zag komen, voelen ook de andere juryleden zich persoonlijk betrokken bij het onderwerp. Walther Ploos van Amstel houdt zich dagelijks bezig met de processen rond duurzaam gewonnen grondstoffen en menswaardige productiemethodes, en onderstreept het belang van een goed ontwerp. ‘Een product dat niet mooi is en daardoor niet van de schappen te branden, is ook niet duurzaam.’ Designer Peter van de Water was altijd al gefascineerd door meubels die hun stijlperiode overleven, en ontpopte zich als een opmerkzaam jurylid. ‘Ik heb zelf weleens nee gezegd tegen een opdracht omdat het product me verkwisting leek. Ik vond het interessant om te zien hoe andere ontwerpers dit soort vraagstukken oplossen.’

EN DE WINNAARS ZIJN:

Accessoire van het jaar: ReNew van YuMeko


YuMeko maakt onder de merknaam ReNew dekbedden en kussens met een gerecyclede vulling van 70% dons en 30% veren, omhuld door tijk van gecertificeerd biologische katoen (met GOTS-keurmerk). Na jaren van gebruik kunnen ze terug naar de fabrikant, waar alles wordt hergebruikt. ‘Wat ik bijzonder vond is dat ze echt hebben nagedacht over wat er aan het eind van de gebruikscyclus met zo’n dekbed moet gebeuren,’ zegt EH&I’s José Molenaar. ‘Zij bieden de klant daadwerkelijke retourmogelijkheden voor het product,’ stemt Peter van de Water in. ‘Bij andere producenten ontbreekt vaak zo’n inzamelsysteem.’

Verlichting van het jaar: Wheel van Japth

Ook lamp Wheel van Japth, ontworpen door Richard Hutten, scoort overtuigend op vijf van de zes criteria. Japth maakt gebruik van materialen als staal, aluminium en acrylaat die in de basis al circulair zijn en die tot aan de ledlampen toe lokaal worden geproduceerd. Omdat er niet wordt gelijmd, zijn de lampen eenvoudig te repareren en uiteindelijk weer uit elkaar te halen. Japth werkt tot slot met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. ‘De Wheel-lamp past in een belangrijke trend,’ stelt José Molenaar, ‘waarbij duurzaam ook mooi mag zijn.’

Merk van het jaar: Zeitraum

Zeitraum maakt duurzame meubels en scoort overtuigend op vijf van de zes criteria. Alles, van het ontwerp tot het gebruikte hout, de productie in Duitsland, de productieprocessen (afwerken met olie in plaats van lak) en de distributie (in afbreekbaar flatpack) naar de klanten binnen Europa kon de goedkeuring van de jury wegdragen. En criterium 6 regelt zichzelf, zegt Zeitraum: in de tijd dat een tafel meegaat, groeien er vier nieuwe bomen. 

Meubel van het jaar: R.U.M. Chair van Wehlers

Hij bestaat: een stoel van gerecycled, op zee geoogst plastic, onder andere oude visnetten. Wehlers is ooit begonnen omdat het label duurzame producten wilde maken. ‘De stoel heeft een bijzonder en aantrekkelijk ontwerp en is duurzaam in de hele keten,’ aldus José Molenaar. Nog wel een aandachtspunt voor Wehlers: het terugbrengen van de impact van de wereldwijde logistiek.

Tekst Christine van der Hoff
Beeld lamp Wheel Ilco Kemmere, Jeroen van der Wiel