Interieur: Lichtkader

Kleurgebruik is geen rocket science, maar een kwestie van doen, vindt interieurontwerper Jeroen Logtenberg. ‘Mensen zijn te afgepast met kleur. Gewoon lekker door elkaar gooien!’ In zijn eigen huis in Deventer koos hij slim voor een licht kader als basis.

‘Het idee was: beneden koken en eten, op de eerste verdieping zitten en relaxen en op zolder baden en slapen.’
– Jeroen Logtenberg

Van de buren hoorde ik laatst dat ik in dertig jaar de achtste bewoner ben,’ vertelt Jeroen Logtenberg, terwijl hij zijn huis in de binnenstad van Deventer laat zien. ‘Al die bewoners hebben het huis nooit grootschalig aangepakt, maar alleen een nieuw laminaatje gelegd. Daarom heb ik alles leeggetrokken en ben ik helemaal opnieuw begonnen.’ Jeroen werkt als interieurontwerper bij de toonaangevende woon-winkel Carlos in huis en is dus een pro. Een vastolijnd beeld voor zijn nieuwe woning had hij echter niet voor ogen, maar hoe de indeling moest worden wist hij vanaf het moment dat hij er over de drempel stapte. ‘Begin 2019 was het huis van mij. Ik heb er toen eerst een nieuwjaarsborrel gegeven en de volgende dag ben ik met vrienden begonnen met het strippen van het pand. De badkamer zat bijvoorbeeld op de eerste verdieping; die moest daar weg. Niet alleen omdat hij lekte, ook omdat ik de badkamer naast de slaapkamer boven wilde. De zolder bestond uit een overloop, twee kleine slaapkamers en een vliering met vlizotrap. Dat hebben we er allemaal uitgejast. Het idee was: beneden koken en eten, op de eerste verdieping zitten en relaxen en op zolder baden en slapen.’

Insta-hit
Twee maanden later (en inmiddels een hit op social media dankzij regelmatige posts van de verbouwing) was het project afgerond. Nieuw is niet alleen de indeling, maar ook de keuken, badkamer, gietvloeren op de begane grond en de eerste verdieping en alles is fris gestuukt en geschilderd. Een huzarenstuk. ‘Tja, alles liep soepel. Daarbij hou ik ervan om dingen tijdens het proces te bedenken. Als je ergens te lang over na gaat denken, wordt het te geforceerd, te bedacht.’ 
Dezelfde werkwijze hangt Jeroen aan bij het gebruik van kleur. ‘De gele Eames-stoelen heb ik gekregen van mijn werkgever Carlos, die ze uit een container had gevist. Maar ik ben expres niet op dat geel doorgegaan in de rest van het interieur, want anders zou het zo worden van: kijk hem nou leuk alles op elkaar afgestemd hebben. In de winkel hoor ik mensen weleens zeggen: ‘Mooi, die oranje stoel, maar ik heb verder nergens oranje in huis. Dan antwoord ik: ‘Nou, dan heb je dit oranje stoeltje toch.’’
Jeroen houdt wél van een rustige basis. ‘Daarom heb ik de muren, plafonds en het houtwerk wit gemaakt. Daardoor komt de kleur van de trap, olijfgroen, extra goed uit – en de kleur van de meubels en accessoires natuurlijk. Wat voor kleur die hebben, maakt me niet zo veel uit, zolang ik het maar mooi vind. Ik merk vaak dat mensen wel kleur willen, maar niet durven. Terwijl het juist leuk is. Jouw kleurencombinaties, materialen en patronen maken jouw huis uniek. Het geeft dynamiek en maakt het tot een eigenzinnig geheel. Mensen zijn te afgepast met kleur. Gewoon lekker door elkaar gooien!’

Where everybody knows your name
Elf jaar geleden kwam Jeroen hier in het Noorden-bergkwartier wonen, het oudste gedeelte van Deventer. ‘Ik woon er nu op mijn derde adres. Het is een schitterende buurt, hartje centrum. De oudste van de stad, zo’n wijk waar iedereen elkaar kent. Ook onze winkel is hier te vinden. Dit huis dateert uit de vijftiende eeuw en is oorspronkelijk gebouwd als paardenstal. In de jaren zeventig stond de wijk op instorten, waarna de buurt in de jaren tachtig grootschalig is opgeknapt – gelukkig met behoud van de oude panden. De bouwkundige staat was daarom behoorlijk goed.’ 

Zoek de tegenstrijdigheid
Het interieur is een combinatie van designklassiekers en hedendaagse ontwerpen. De eettafel van Martin Visser uit 1960 is een heuse ‘schuurvondst’, zoals dat in de klassieke-autohandel heet. ‘Ik zag hem in de schuur van een klant staan, helemaal onder het stof. Ik mocht hem voor een leuk prijsje overnemen. Het houten blad heb ik vervangen door een nieuw formica blad, via Spectrum. Ik heb het niet zo op hout, dat is me te warm, te cosy.’ Hoezeer Jeroen ook houdt van kleur, de lampen in huis zijn door de bank genomen zwart. ‘Ik vind zwarte lampen gewoon mooi; het is moeilijk uit te leggen waarom. Misschien omdat zwart het tegenovergestelde is van het licht dat eruit komt?’ De lichtgrijze bank op pootjes die Jeroen meenam uit zijn vorige huis, bleek niet te werken in het nieuwe interieur. ‘Het was te saai, er gebeurde niks. Er mag wat mij betreft altijd wel wat tegenstrijdigheid in. De vrij lompe, blauwe bank van Hay die ik nu heb, is lekker aanwezig. Dat geeft de spanning die de ruimte nodig had.’ Jeroen vindt alles even geslaagd. ‘Van een gedateerd, klein aanvoelend huisje een fris, eigentijds en ruim geheel maken, dat was uitdagend om te doen. En ik zou het zo weer doen.’ 

Eigen Huis & Interieur 01/2021
Productie Rob Jansen Fotografie Jansje Klazinga Tekst Erik Paul Jager

Meer interieurs zien? Bestel de nieuwe Eigen Huis & Interieur online. Geen verzendkosten.

1 De begane grond is de plek van de eethoek en de keuken. De eettafel is een ontwerp uit 1960 van Martin Visser voor Spectrum. Eromheen staan Fiberglass Chairs van Eames. Wandlamp 265 van Paolo Rizzatto voor Flos. Vintage waterkan. Zwart-witte vaas van Hay. Cactusvaas van Serax. Tafellamp Flowerpot van &Tradition. De blauw-witte affiche is een gelimiteerde oplage van Hay. 2 De keuken van Kvik heeft aan deze kant alleen onderkasten. Tegen de muur ertegenover staan hoge kasten met de apparatuur erin weggewerkt. Muurlamp AJ van Louis Poulsen. Blauwe kruk en klok van Magis. Rechts de deur naar de vestibule. 3 De eerste verdieping is de woonkamer. De trap naar de slaapverdieping schilderde Jeroen olijfgroen, kleur RAL 7033. Links een houtkachel van Helex, ontdaan van zijn houten onderstel en opgehangen. Vloerlamp AJ van Louis Poulsen. Ikea-vaas van Hella Jongerius. Vloerlamp Luminator van Achille en Pier Giacomo Castiglioni voor Flos. Het grafische werk maakte Jeroen zelf. Kandelaar van Fritz Hansen. Groene karafvaas van Hay. Tegel van StoryTiles. 4 Bank Mags Soft van Hay staat als een rots in de branding naast het zijraam. Poster Learning from Japan van het Design Museum Denmark. 6 Aan de achterzijde biedt een halfrond raam zicht op een van de weinige vakwerkhuizen van Deventer. Dressoir van Nils Holger Moormann. Eames-vogel van Vitra. Tafellamp Snoopy van Achille en Pier Giacomo Castiglioni. Fauteuil LAR van Eames (Vitra). Poster van een klavertje vier gekocht bij het Vitra House in Basel. Kandelaar van Fritz Hansen. 7 Op de zolderverdieping kreeg de houten vloer dezelfde kleur als die van de trap. De nokhoogte van vijfenhalve meter wordt optimaal benut door een maatwerkkast naar ontwerp van Jeroen, die tot in de punt doorloopt. Bed van Nils Holger Moormann. Beddengoed van Tekla. Sprei van Hay. Plaid van Rfros. 8 Het badgedeelte is optisch van de slaapkamer gescheiden door een niveauverschil. Vrijstaand bad van Eago. Kraan van Mastello. Wastafel van Ink/Ferro. Vondst: de bediening van de badkraan werd tegen de muur gemonteerd ter wille van de visuele rust rond het bad. Prullenbak van Hay. Loper, nachtlamp en spiegel van Muuto.