Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Interview: 5 vragen aan Marc O. Eckert

In de jaren tachtig groeide het familiebedrijf Bulthaup (opgericht in 1949) uit tot een wereldspeler op het vlak van designkeukens, maar begin deze eeuw kwam de Duitse firma in vreemde handen. Met de aanstelling van Marc O. Eckert ­- kleinzoon van oprichter Martin Bulthaup ­- als CEO, staat de familie sinds 2010 weer stevig aan het roer.

bulthaup

Is Bulthaup een typisch Duits merk?

“Aan de ene kant wel, want de manier waarop we de ergonomie en functionaliteit van onze keukens tot de kern proberen te herleiden is typisch Duitse gründlichkeit ­- we houden bijvoorbeeld het aantal mogeljke handgrepen en het kleurenpalet bewust beperkt. Anderzijds horen we mensen zeggen dat onze keukens er niet Duits uitzien. Zo hoort het ook, want de essentie van wat er zich daar afspeelt ­- koken en samen eten -­ is een universeel gegeven.”

Wat is goed design?

“Veel designers hebben de neiging zichzelf te serieus te nemen. Ze focussen op de vormaspecten van hun ontwerpen en willen hun producten vaak te mooi maken. We moeten terug naar de basisprincipes van het industriële design; het functionele weer op de eerste plaats stellen. Form follows function, niet omgekeerd.”

Op welk ontwerp ben je het meest trots?

“Al onze keukens liggen me na aan het hart, maar ik heb een voorkeur voor ontwerpen waarbij hout en metaal gecombineerd worden. Onze `Workbench B2′ is daar een goed voorbeeld van.”

Zjn hout en metaal je favoriete materialen?

“Inderdaad. Ik vind de tegenstelling tussen de twee ­- warm/koud, mannelijk/vrouwelijk  -­ heel boeiend.”

Wie is je lievelingsontwerper?

“Daarvoor grijp ik graag terug naar de pionierstjd. Iemand als Dieter Rams (2) verrichtte in de jaren 50 en 60 baanbrekend werk voor onder andere Braun. Less is better, zei hij altjd en daar ben ik het volmondig mee eens. Daarnaast heb ik veel bewondering voor Jonathan Ive, de hoofddesigner van Apple.”