Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Interieur: De reddende engel

Kennelijk zag niemand het zitten om dit ongebruikelijk ingedeelde casco-appartement in een voormalig klooster verder aan te pakken. Textielkunstenaar Milla Novo en Nigel Nowotarski grepen hun kans toen de prijs daalde, en lieten zich inspireren door de muurschildering van een engel.

‘Ik verwerk mijn Chileense erfgoed in mijn wandkleden, een manier om het met iedereen te delen’
– Milla Nova

Enorme, met de hand geknoopte wandkleden sieren de zes meter hoge muren van deze loft in het voormalige St. Luciaklooster in Bennebroek, vlak bij Haarlem. Ze zijn gemaakt door textielkunstenaar Milla Novo, die hier woont met haar man Nigel Nowotarski. In het oude klooster uit 1896 kochten de twee een deel van de kapel, het altaargedeelte met markante boogramen. Het 190 m2 grote appartement werd casco opgeleverd, waardoor het stel er nog alle kanten mee op kon. ‘Vanaf het moment dat dit te koop stond was het in gedachten onze droomplek, maar het duurde nog zeker twee jaar voordat die droom werkelijkheid werd,’ zegt Milla. ‘Niemand wilde het kopen van de projectontwikkelaar: niet alleen vanwege de cascostaat, maar ook vanwege de onconventionele indeling. De verkoopmakelaar was redelijk wanhopig.’ De dag voordat het uit de verkoop zou worden gehaald, leerde een blik op Funda dat de prijs inmiddels flink was gedaald. Milla en Nigel sloegen onmiddellijk toe, want zo’n project was juist perfect voor hen: een leeg canvas dat ze konden ‘inkleuren’ zoals ze wilden. Bovendien maakt Milla haar wandkleden vanuit huis, waardoor ze een andere werkplek nodig heeft dan de gemiddelde thuiswerker. ‘Mijn kleden zijn groot van formaat: de hoge muren komen daarbij goed van pas. Dankzij de grote boogramen is er ook veel daglicht, een must om goed te kunnen werken.’

Knoopkunst
Het grote publiek maakte kennis met Milla’s werk toen ze in 2018 haar wandkleden presenteerde bij Masterly – The Dutch in Milaan. Inmiddels vervaardigt ze haar high-end knoopkunst voor Piet Boon en Studio Jan des Bouvrie en maakt ze werk op maat voor particuliere opdrachtgevers. Milla’s roots liggen bij de Mapuche, de oorspronkelijke inwoners van Chili. Haar moeder, die nog altijd in het Zuid-Amerikaanse land woont, heeft een actieve rol gespeeld in de Mapuche-gemeenschap en beoefent hun traditionele weef-technieken. Milla: ‘Mijn moeder heeft mijn zussen en mij kennis laten maken met de symboliek en de patronen die al eeuwen door de Mapuche gebruikt worden. Ik integreer die symboliek in veel van mijn wandkleden, waardoor ik dat bijzondere erfgoed met iedereen kan delen. Wel geef ik er een eigen draai aan door te werken met niet-traditionele materialen, zoals metallic touw.’ Net als in haar werk komen verleden en heden samen in de loft. Helemaal nu de originele muurschilderingen, die ze bij toeval ontdekten achter het pleisterwerk, deel uitmaken van het interieur. ‘Dat was een grote verrassing, aangezien de projectontwikkelaar had gezegd dat er niets meer van de fresco’s over was. Het voelde als een reddende engel.’ De schilderingen herstelden ze waar mogelijk in ere en dienden als uitgangspunt voor
het verdere kleurschema. Zo is de keuken met opvallend kookeiland van Italiaans kwartsiet, een eigen ontwerp, erop afgestemd. ‘De tekening en de roze en ambertinten van de natuursteen passen goed bij de muurschilderingen.’

Hemelse Sfeer
Het klooster bood ooit rust en ruimte, iets wat hier ook na de ontwikkeling tot wooncomplex nog is terug te zien aan de royale maatvoering van de loft. Het originele glas in lood in de ramen is vervangen door helder glas en in de zithoek is een verhoging gebouwd om ombelemmerd naar buiten te kunnen kijken. Milla en Nigel bedachten het interieur samen met het Amsterdamse ontwerpbureau Standard Studio. ‘Een interieur dat avontuur toelaat,’ zegt Milla enthousiast. ‘Ik wilde een open flow in huis. Daardoor kun je een wandeling maken door de ruimte en wisten we de sfeer en ruimtelijkheid van de kapel te behouden.’ De hoogte van de halfronde, hoekige loft bood plaats aan een extra verdieping, waar Milla en Nigel de slaapkamer, badkamer, in-loopkast en een extra werkplek lieten bouwen. In elke ruimte is voelbaar dat dit geen alledaags huis is. Zo bepalen de originele houten balken samen met de kleden van Milla de sfeer in de witgeverfde loft. Net als in de keuken kozen ze in de badkamer voor natuursteen. In dit geval voor klassiek carrara-marmer met een opvallende adering, dat goed past bij de sfeer van het voormalige klooster. Dankzij de grootte van de marmeren platen, de open indeling en het maatwerk straalt de ruimte een en al rust uit. De bovenverdieping biedt ook toegang tot het terras, waar Milla en Nigel een magisch uitzicht hebben op de voormalige kloostertuin en het indrukwekkende bouwwerk van de buitenkant, dat in 2018 niet voor niets werd uitgeroepen tot gemeentelijk monument. Maar naast de muurschilderingen was er nog een ontdekking. Milla: ‘We hebben meer engelen in huis. Kijk eens goed naar de ramen bij het podium… Dat zijn toch net engelen? Wij zijn ‘truly blessed’.’

PRODUCTIE en tekst MARC HELDENS FOTOGRAFIE ALAN JENSEN

Wil je alle beelden van dit prachtige tot woonhuis omgedoopte klooster zien? Bestel dan Eigen Huis & Interieur 05-2002 online (zonder verzendkosten!)