Interieur: Binnenkijken bij designer Edward van Vliet
Interieurontwerper Edward van Vliet beschouwt zijn verhuizing van Amsterdam naar Barcelona als een totale reset. De melting pot van sferen en invloeden past bij zijn manier van denken. Hij nam zijn intrek in een ‘leefkantoor’, dat nu vol oude bekenden en nieuwe verrassingen staat.

Het gevoel dat er in de wereld meer is dan Hollandse rechtlijnigheid en zuinig minimalisme. Dat je dingen mist door je te snel te conformeren aan de geldende goede smaak, de rigide regels over wat wel en niet kan. ‘Al op jonge leeftijd vroeg ik me soms af of ik in het verkeerde land was geboren,’ vertelt Edward van Vliet. Als ontwerper opereerde hij zo’n dertig jaar lang vanuit Amsterdam met een eclectische vakopvatting die hem ‘ongrijpbaar en een buitenbeentje’ maakte. Met zijn open geest, die variatie, contrasten en culturele diversiteit omarmt, laat hij zich lastig labelen. Dus toen zich in 2021 de kans voordeed om te verhuizen, hakte hij ‘eindelijk en misschien jaren te laat’ de knoop door. Het werd Barcelona. ‘Een melting pot van sferen en invloeden. Vergeleken met een wereldstad als Barcelona is Amsterdam teleurstellend inspiratieloos. En ja: de zon en het klimaat zijn een aantrekkelijke bonus.’ Edward beschrijft zijn verhuizing als een ‘totale reset’. Ook zakelijk gooide hij een paar jaar geleden het roer om. Hij werd bekend met ontwerpen voor merken als Moooi, Moroso, &Tradition, Bisazza en Rosenthal, maar sloot de deuren van zijn Amsterdamse studio en richt zich sindsdien vooral op mediterrane en Zuid-Amerikaanse labels. ‘Ik ontwerp nog altijd lampen, meubels en vloerkleden, maar vooral maatwerk en complete interieurs.’ Voor resorts en hotels over de hele wereld, van Afrika tot Azië, ontwikkelt Edward totaalconcepten. ‘Elk project verdient een eigen belevingswereld, wortelend in de lokale cultuur. Aan de hand van negen designsleutels kruip ik in de huid van plaats en opdrachtgever.’ Die negen trefwoorden – patronen, lagen, natuur, cultuur, materiaalgebruik, kleur, traditie en kunstschatten – helpen de ontwerper om een rode draad te bepalen.

‘Barcelona is een melting pot van sferen en invloeden.
En ja, de zon is een bonus!’
Wonen in een autobiografie
Voor zijn nieuwe creatieve hub, de plek waar hij in Barcelona woont, werkt en klanten ontvangt, volgde Edward ook die beproefde strategische aanpak. Als iemand openstaat voor zo veel invloeden en culturen, moeten die eerst worden gefilterd en geordend. ‘Het gaat uiteindelijk altijd om de juiste verhouding, een mix van materialen, kleuren, vormen en patronen die in balans zijn. Het mag geen kakofonie worden.’ El Born, waar hij nu is neergestreken, geldt als een gewilde, levendige, historische wijk van Barcelona. ‘Ik heb dit ‘leefkantoor’ in augustus gevonden. Dat is een gunstige maand om te zoeken: de Spanjaarden zelf zijn dan met vakantie.’ Als de ontwerper opdrachtgevers net zo lang ontrafelt tot hij het juiste gevoel heeft gevonden, is dit dan zijn interieurautobiografie? ‘Zo kun je het wel zien. Behalve de wijk, met een park om de hoek, waren de royale balkons, de ruimtes en hun afwerking al heel aantrekkelijk. De originele vroeg twintigste-eeuwse tegelvloeren gaven de doorslag. De kleuren komen perfect overeen met een stel vloerkleden die ik zelf heb bedacht. Mijn ontwerpen komen hier op een natuurlijke manier tot hun recht. Ik voelde me hier meteen thuis.’ Edward is het type ontwerper dat zijn ideeën graag duidt en inkadert. Hij bedacht een fictieve held, OmarOwen, als belichaming van zijn ontwerpfilosofie. Op zijn website bezoekt die zeven fictieve bestemmingen die allemaal met wellbeing te maken hebben, van een serre tot een spa. Ze staan telkens symbool voor een invloedssfeer. ‘Net als ikzelf is hij een culturele ontdekkingsreiziger, een intermediair tussen oost en west, noord en zuid.’ Jaren geleden publiceerde Edward het boek Creating Worlds, waarin hij ook al een inkijk bood in de gelaagde oorsprong van zijn on-Hollandse interieuropvatting. ‘Waarom zou je jezelf op voorhand beperken en in een voorspelbaar keurslijf laten dwingen?’





Ideaal canvas
Edwards leefkantoor, op de derde verdieping van zo’n modernistisch Barcelonees huizenblok, bood kansen om zijn gedroomde combinatie van wonen en werken te realiseren. ‘De kleuren en patronen van de mozaïekvloer in combinatie met de neutraal grijs geschilderde muren vormen een ideaal canvas. Aan de ruimtes zelf heb ik niets veranderd. Een deel van deze creatieve uitvalsbasis gebruik ik als showroom en ontvangstruimte voor meetings en presentaties.’ Het interieur is een staalkaart van wat Edward in het verleden allemaal heeft bedacht. Zo is er de bekende Sushi-collectie, de opvallende verzameling poefs, sofa’s, banken en fauteuils die hij jaren geleden ontwikkelde voor het Italiaanse Moroso. Maar ook de Chalice-kroonluchter en Kaipo Too-lamp voor Moooi, vloerkleden voor Moooi Carpets en ontwerpen voor zijn eigen labels, OmarOwen Destination Rugs en Rooms of Origins, zijn markante blikvangers. Culturele verschillen, gemengde tradities en tijdsperspectieven raken elkaar hier, zonder te botsen. Niet voor niets kreeg Edward jaren geleden een prachtkans, toen Nederland het voorzitterschap van de Europese Unie aanvaardde. Buitenlandse Zaken herkende zijn talent om historisch erfgoed losjes te mixen met eigentijdse invloeden. Onder het motto ‘exploring’ richtte hij op het terrein van het Amsterdamse Scheepvaartmuseum het plein, vergaderruimtes en een speciaal gebouw in. ‘Ik zie mezelf toch een beetje als een culturele bruggenbouwer, steeds op zoek naar oude én nieuwe inspiratiebronnen. Ze vloeien in elkaar over en vullen elkaar aan.’
Eigen Huis & Interieur 02-2023
Fotografie Alexander van Berge Tekst Jack Meijers
Meer inspiratie?
Bestel de nieuwe Eigen Huis & Interieur extra voordelig online. Geen verzendkosten!