Interieur: Anno Nu en straks

Wie van vormgeving houdt, kan haast niet anders dan zichzelf thuis omringen met design en kunst. ‘Alles wat je in mijn huis ziet, heeft met mijn werk te maken,’ aldus trendspotter en interieurstylist Monique van der Reijden. 

‘Wat mij betreft ga ik hier niet meer weg’
– Monique van der Reijden

Een echte Rotterdamse krijg je de stad niet uit. Zo ook Monique van der Reijden, die in 2003 een vrijstaand huis uit de jaren twintig betrok. Alle drie haar kinderen groeiden er op. Van verhuisplannen is na ruim zeventien jaar absoluut geen sprake: ‘Wat mij betreft ga ik hier niet weg.’ Net zo trouw is Monique aan wat het huis inkomt: ‘Alles wat je ziet, heb ik door de jaren heen verzameld. Iets kopen om het drie jaar later weer weg te doen, is mijns inziens geen goed uitgangspunt. Ik vind het belangrijk om me te omringen met inspirerende kunst en design dat ertoe doet. In de zin dat alles een verhaal vertelt en met liefde is gemaakt, van kwaliteitsmaterialen die prettig aanvoelen. Er kan zo veel gelaagdheid zitten in een designobject. Het is niet zomaar een mooi plaatje, maar bedoeld om de tand des tijds te doorstaan. Op die manier kan een designobject heel duurzaam zijn. De enkele keer dat er iets de deur uitgaat, geef ik het aan een dierbare.’ 

Organische rondingen
Pronkstuk in de woonkamer is bank DS-600 van het Zwitserse De Sede uit 1972, in een nieuwe leersoort. ‘Ik haal veel inspiratie uit de retrostijlen van de vorige eeuw. Ik waardeer een bedrijf als De Sede, dat al zo lang op ambachtelijke wijze en met kwaliteit hoog in het vaandel tijdloze producten maakt, en tegelijkertijd meegaat met de tijd door nieuwe leertoepassingen in vernieuwende kleuren te ontwikkelen. Dat maakt een meubel niet alleen een klassieker, maar ook een voorbeeld voor de toekomst. De nieuwe invulling van het begrip avant-garde draait om objecten die niet alleen de voorhoede vertegenwoordigen, maar ook in de toekomst passen en daarmee hun waarde behouden.’ Typerend in de leefruimte zijn de ronde vormen: op de betonvloer ligt het speelse Doodles-kleed van Faye Toogood voor CC-Tapis, dat door Monique als uitgangspunt werd genomen. ‘Voorheen stond hier een hoekbank. Het voordeel van veel organische vormen in een interieur is dat je geen strakke lijnen hoeft te volgen. Een uitkomst in deze halfronde ruimte, al zou deze opstelling net zo goed tot zijn recht komen in een rechthoekige kamer.’

Positief, energiek en opbeurend: alles wat Monique wil opwekken in haar interieur, is in overeen-stemming met haar karakter, zegt ze. Stilzitten is er niet bij. ‘Een favoriete plek in huis heb ik niet; ik ben altijd in beweging, ook buitenshuis. We zijn een sportieve familie en ik blijf graag fit. Ik moet wel, voor mijn werk ben ik zo veel in de weer en aan het sjouwen.’ Ook binnenshuis wordt gesport. ‘Het kamerbrede tapijt in de slaapkamer is zo zacht en comfortabel dat het uitnodigt om daar rek-, strek- en yoga-oefeningen te doen.’ Niet alleen mooi, maar ook praktisch, is het motto. ‘Geen van de meubels die we hebben zijn plaatsgebonden. We zitten veel buiten in de zomer en zodra het winter wordt gaat het tuinmeubilair naar binnen. De zwarte fauteuil van Kettal staat dan in de slaapkamer en de Acapulco Chair misstaat ook niet in een zithoek. Ik merk dat het voor veel mensen een gewoonte is om meubels op een vaste plek te laten staan. Terwijl ik het juist fijn vindt om shifts te maken en de boel makkelijk om te kunnen gooien. Hebben we ruimte nodig om te dansen? Dan gaan alle meubels aan de kant.’ 

Mee naar huis
Doordat ze voor haar werk doorlopend beurzen, exposities en designweken bezoekt, komt Monique vaak al vroeg in aanraking met de trends van morgen. ‘Ik bestudeer dagelijks wat nieuw is en ben continu aan het scannen, signaleren en spotten. Ik kom daarbij zo veel mooie concepten en ontwerpers tegen, dat ik wel tien huizen tegelijkertijd zou kunnen inrichten,’ lacht ze. Het liefst werkt Monique met jong talent: ‘Daar word ik nog altijd warm van, als ik iets tegenkom wat ik nog nooit heb gezien. Jonge ontwerpers hebben frisse ideeën.’ Na een fotoshoot of productie is de liefde voor een product soms dusdanig gegroeid dat het mee naar huis gaat. Zo bleek Chain Tapestry van Bregje Sliepenbeek een perfecte ruimteverdeler tussen de vide en de woonkamer. ‘Naast een sieraad voor je huis is het ook nog functioneel.’ Toch, benadrukt Monique, maakt één object nog geen trend. ‘Het is de combinatie van elementen, het geheel moet trendsettend zijn. Mijn oog is daarbij altijd gericht op de toekomst.’ 

Eigen Huis & Interieur 07/2020
Fotografie Kaatje Verschoren Tekst Joline van den Oever

Meer interieurs zien? Bestel de nieuwe Eigen Huis & Interieur online. Geen verzendkosten!

Fotobijschriften
Portret De woonkamer heeft een enorme gebogen erker die ideaal is voor bank DS-600 van De Sede, die dankzij modules eindeloos te verlengen is. De bank stond al jaren op Moniques verlanglijst. Lamp Arco van Flos, karpet Doodles van Faye Toogood voor CC-Tapis, bijzettafel Loop van Jot.jot, gordijnen in stof Linos 19 van Vadain, plisségordijnen en jaloezieën uit de Pure Sense-collectie van Luxaflex, het object op tafel is de Haas Lynda Box van L’Objet. 1 De verwarming is weggewerkt in een van Polyrey gemaakte koof van Leeuwerik. Gesmolten discobal Quelle Fête van Rotganzen, kandelaars van Ooumm Paris, fauteuil Botolo van Arflex, geborduurde raambekleding Effigie van Élitis gemaakt door MK Tapijtprodukties. 2 Wandkleed Palmette Lazer Cannon uit de Rug Invaders-collectie van CC-Tapis bevordert de akoestiek in de keuken. De muur is geverfd in kleur Leather V van Paint and Paper Library. Op tafel schalen Remissus van jong ontwerptalent Vide Hagelund. 3 De halfronde ruimte vraagt om een flexibele opstelling. Fauteuil Low Pad van Jasper Morrison voor Cappellini, lichtroze fauteuil Roly Poly van Faye Toogood voor Driade, bijzettafel Enoki van E15, de witte poef is uit de Landscape-collectie van Objects of Common Interest. 4 ‘De Siematic-keuken heb ik zelf ontworpen,’ zegt Monique. ‘Het doel was om een rustige keuken te creëren die tijdloos aanvoelt. Alles wat je nodig hebt, zit er in. Al dan niet verstopt, zoals de afzuigkap die omhoog komt vanuit het werkblad.’ Daaraan voegde ze donkerblauw toe, in de vorm van de Pure Sense-jaloezieën van Luxaflex en servies Lave van Villeroy & Boch. De Gessi Officine kraan van Dekker Zevenhuizen is een stoere accessoire. 5 In de werkkamer zorgt panoramisch behang Desert Botanica van Studiopepe voor Wall & Decò ervoor dat de ruimte groter oogt. Knotted Chair van Marcel Wanders, bijzettafels van Woud, vintage fauteuil van Gispen bekleed met lamswollen stof van Zinc Textile, vloerkleed Sweet Tooth van Lucky Boy Sunday. 6 Voor een warme en rustgevende sfeer in de slaapkamer koos Monique voor verfkleuren Paris Rooftop en Leather IV van Paint and Paper Library en houten jaloezieën van Luxaflex. Tapijt Parade Touch van Desso Tarkett is extra zacht. Beddengoed van Suite702, sierkussens van Memòri, bijzettafel van Woud. 7 Fauteuil Bernard van Hay, vloerlamp Lampe Gras N°411 van DCW Éditions, sierkussen van Flow Lab, leefkussen van stof Sheepskin van Zinc textile, handdoeken van Suite702, draagbare speaker BeoPlay A1 van Bang & Olufsen, jaloezieën van Luxaflex, gordijn Osaka van Vadain, tapijt Parade Touch van Desso Tarkett, op de muur kleur Leather IV van Paint and Paper Library. 8 De Roly Poly Chair van Driade kan zowel binnen als buiten staan. Bregje Sliepenbeeks Chain Tapestry verdeelt de ruimte subtiel. 9 ‘We zitten veel buiten op het terras, dat verlaagd ligt. Daardoor zit je beschut en heb je meer privacy. Het terras is verzonken in het landschap. Eigenlijk is het een grote zitkuil.’